Latest News

Sosu-skolen i Vejle vil have naturen ind i alle fag

  • 29/01, 2025

Det hele startede egentlig i en dialog mellem et af elevernes oplæringssteder – et af Vejle Kommunes plejecentre. Her udtrykte personalet en frustration over, at de havde nogle store udenomsarealer, som aldrig blev brugt, og som de rigtig gerne ville bringe mere i spil i forhold til borgerne.

En af udfordringerne er, at brugen af natur ikke er skrevet ind i målene for nogle af fagene på sosu-uddannelserne, så de mange sosu-uddannede kommer ud fra sosu-skolerne uden kompetencer i, hvordan naturen kan benyttes som en medspiller til at fremme menneskers fysiske, mentale og sociale sundhed og trivsel.

Så på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens satte de sig derfor for at ændre på tingenes tilstand – og kigge alle fagenes mål igennem og se, hvordan natur kan tænkes ind i undervisningen.

”Samtidig satte vi os selv det benspænd, at hvis vi kan integrere natur i undervisningen her hos os på matriklen i Vejle - på en treetagers skole midt på en parkeringsplads med en tagterrasse som eneste udendørs åndehul - så kan det skaleres op og bruges alle steder”, forklarer Jacob Bro, direktør på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens.

En skalerbar model

Der blev formuleret en projektbeskrivelse, og i 2023 bevilgede A.P. Møller Fonden de nødvendige midler på 14,6 millioner kroner til, at de store tanker kunne få luft under vingerne.

For målet er en skalerbar model for integration af natur i alle fag på sosu-skolerne, som i sidste ende vil kunne bruges på alle sosu-skoler.

Så sosu-elever kan lære at arbejde med naturen i et sundhedsfremmende, forebyggende og rehabiliterende perspektiv. Og den naturintegrerede undervisning kan styrke de studerendes læringsudbytte, livsmestring og forhåbentlig gennemførelse af en sosu-uddannelse.

”Vi læner os op ad viden især fra grundskolen, hvor vi ved, at undervisning i naturen kan bidrage til elevernes kropslige læring. Samtidig kan naturen have understøttende effekter i forhold til elevernes trivsel og velbefindende – og dermed få flere til at gennemføre”, siger Jacob Bro.

Velfærdshave som øvebane

Projektet indeholder blandt andet bygning af et udendørs undervisningsrum; Velfærdshaven på skolens tagterrasse og kompetenceudvikling for både alle sosu-undervisere på matriklen i Vejle og kommunens oplæringsvejledere ude i praksis. En kompetenceudvikling, som medarbejdere fra forskergruppen Natur, Sundhed & Design på Københavns Universitet står for.

Lige nu er alle underviserne i gang med at forberede undervisningsforløb til at lægge ud i naturen.

”Vi bygger taghaven her i løbet af foråret, og efter sommer er vi køreklar, og derfra vil alle undervisere i alle fag have skemalagt undervisning i taghaven, og det er hele året rundt”, fortæller Jacob Bro.

Taghaven er tænkt som en sandkasse og en øvebane til at simulere naturen. Hvor alle nødvendige remedier er til rådighed, og det hele er lettilgængeligt.

Artikkel af:
Dorthe Kirkgaard Nielsen
JOURNALIST PÅ FOLKESKOLEN.DK/sosu
Offentliggjort 28.01.2025
Læs den fulde artikkel på folkeskolen.dk