Det hele startede egentlig i en dialog mellem et af elevernes oplæringssteder – et af Vejle Kommunes plejecentre. Her udtrykte personalet en frustration over, at de havde nogle store udenomsarealer, som aldrig blev brugt, og som de rigtig gerne ville bringe mere i spil i forhold til borgerne. En af udfordringerne er, at brugen af natur ikke er skrevet ind i målene for nogle af fagene på sosu-uddannelserne, så de mange sosu-uddannede kommer ud fra sosu-skolerne uden kompetencer i, hvordan naturen kan benyttes som en medspiller til at fremme menneskers fysiske, mentale og sociale sundhed og trivsel. Så på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens satte de sig derfor for at ændre på tingenes tilstand – og kigge alle fagenes mål igennem og se, hvordan natur kan tænkes ind i undervisningen. ”Samtidig satte vi os selv det benspænd, at hvis vi kan integrere natur i undervisningen her hos os på matriklen i Vejle - på en treetagers skole midt på en parkeringsplads med en tagterrasse som eneste udendørs åndehul - så kan det skaleres op og bruges alle steder”, forklarer Jacob Bro, direktør på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens.