Der har gennem længere tid været sat fokus på naturens potentiale for at øge både læring, trivsel og sundhed. To store forskningsprojekter med fokus på læring i naturen - Teach-Outside og Move-Outside - har påvist, at elever på mellemtrinet i den danske folkeskole får styrket deres læring gennem at flytte udvalgte fag ud i uderummet, samt at naturen er et unikt sted for både socialt samvær, kropslig udfoldelse samt stimulering af nysgerrighed og kreativitet. Anden forskning viser, at naturen kan være et helende rum for stressramte, hvor kroppen finder ro og restitution (Grahn&Stigsdotter, 2009). En helt ny rapport fra Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet (Natur til et godt liv - unges fortællinger om deres møder med naturen februar, 2022) understøtter, at især unge med udfordringer kan flytte sig igennem naturintegrerede indsatser, men at indsatserne skal være tydeligt rammesat af de fagprofessionelle (f.eks. undervisere), så der skabes klarhed og tryghed omkring naturmødet. I samme rapport understreges det, at naturmiljøet skal føles trygt og sammenhængende i forhold til at opnå optimale resultater af aktiviteter og læring. Både forskning, evalueringer og projekter i danske kommuner, regioner, foreninger m.m. understøtter således den positive brug af naturen i relation til både læring, rehabilitering og restitution. Men der mangler grundlæggende viden om, hvornår og hvordan naturen kan gøre en forskel for at understøtte læring og livsmestring blandt elever på social- og sundhedsuddannelserne - en gruppe, der både i form, faglighed og udfordringer adskiller sig væsentligt fra eksisterende projekter/indsatser. Dette søger vi at gøre via Projekt CARE OUTSIDE. Klik på filmen og hør lektor Dorthe Varning Poulsen fra Københavns Universitet fortælle om forskning og projekter, hvor brugen af naturen har haft betydning for en lang række af borgere i sundhedssektoren.